Tuesday, October 13, 2009

Bersihkan pilihanraya dari segala penipuan...

1) Institut Intergriti Pengundi Kebangsaan (NIEI) mencadangkan empat perkara bagi memulihkan pilihan raya di negara ini kerana apa yang ada sekarang mencemarkan pilihanraya. Ini kerana, pilihan raya yang berlaku di Bagan Pinang telah tercemar. Ia sepatutnya telus, bebas dan adil.

2) Apa yang telah berlaku adalah seperti berikut ;

i) ketidak telusan pengundian pos;

ii) rasuah politik, penyalahgunaan jentera kerajaan dan politik janji,

iii) Perayu undi, tukang sorak dan pengangkutan yang disediakan oleh parti politik pada hari mengundi;

iv) Perbelanjaan berkempen.


3) Demikian kenyataan yang dibuat NIEI dalam satu kenyataan medianya berdasarkan pemerhatian mereka dalam pilihan raya kecil itu baru-baru ini. National Institute for Electoral Integrity (NIEI) telah memantau perjalanan pilihanraya kecil (PRK) bagi kerusi DUN Bagan Pinang (N 31) bermula dari hari penamaan calon pada 3 Oktober sehinggalah berakhirnya proses pengundian pada 11 Oktober 2009.


4) Terdapat 2 kaedah yang digunakan ;

i) stationary monitoring (pemantau ditugaskan untuk tunggu disetiap tempat mengundi).

ii) mobile monitoring (pemantau bergerak).

Image

5) NIEI menggunakan kaedah mobile monitoring dimana pemantau-pemantau NIEI bergerak untuk memantau perjalanan pilihanraya di dalam kawasan N 31 bermula dari proses penamaan calon, tempoh berkempen dan hari mengundi.

Di dalam pemantauan NIEI di kerusi N 31, terdapat beberapa perkara yang telah mencemarkan PRK yang seharusnya telus, bebas dan adil.


6) Diantaranya kesalahan yang serius semasa pilihanraya kecil ialah:

1) Ketidak telusan pengundian pos

- senarai pengundi pos tentera yang diwartakan dan diberikan kepada calon-calon yang bertanding berbeza dari senarai pengundi pos tentera yang dipaparkan pada hari mengundi pos 8 dan 9 Oktober 2009.

- pengundi-pengundi pos yang didaftarkan lebih dari satu kem serta persara-persara tentera masih lagi terdapat dalam daftar pengundi pos.


2) Rasuah politik, penyalahgunaan jentera kerajaan dan politik janji

- Pemberiaan projek-projek kerajaan kepada penduduk Bagan Pinang semasa tempoh berkempen dilakukan secara berleluasa.

- penyalahgunaan jentera kerajaan turut dilakukan secara berleluasa.


3) Perayu undi, tukang sorak dan pengangkutan yang disediakan oleh parti politik pada hari mengundi

- Amalan merayu undi dan tukang sorak telah menyebabkan ketegangan berlaku pada hari mengundi.

- kemudahan pengangkutan yang disediakan oleh parti politik untuk mengangkut pengundi turut menyesakkan keadaan dihadapan tempat pembuangan undi yang biasanya dilaksanakan di sekolah.


4) Perbelanjaan berkempen

- perbelanjaan yang digunakan untuk berkempen bagi calon BN, Tan Sri Isa Samad telahpun melebihi had yang ditetapkan iaitu RM 100,000 bagi calon DUN.

- Menurut Seksyen 19(1) (a) dan (b) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, calon-calon yang bertanding dalam pilihan raya umum hendaklah berbelanja tidak melebihi had yang ditetapkan iaitu untuk calon Parlimen RM200,000 dan calon DUN RM100,000.



No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Make Money Online