Monday, June 15, 2009

Speaker Parlimen bertindak dengan terburu-buru



1) Sidang Dewan Rakyat bermula pada hari ini iaitu 15 Jun 2009.

2) Hari ini telah berlangsungnya beberapa perkara yg penting dalam dewan itu :
- YB Ir. Nizar Jamaluddin angkat sumpah sebagai ahli parlimen Bukit Gantang, selepas memenangi pilihanraya kecil pada 7 April.

3) Speaker tidak patut terus menghalau wakil rakyat dengan alasan yg begitu tidak logik. Dihalau kerana melanggar peraturan berpakaian. Disebabkan kesalahan itu, beberapa wakil rakyat dihalau dari sidang dan TIDAK DIBENARKAN MASUK SELAMA 2 HARI...

4) Sebagai speaker yg bertamadun, beliau sepatutnya memberi peluang kpd wakil rakyat yg baru untuk memberikan ucapan kata-kata aluan... Ianya sebagai tanda hormat kpd wakil rakyat bukit gantang.

5) Tindakan menggantung wakil rakyat selama 2 hari disebabkan kesalahan berpakaian MEMANG TIDAK PATUT DIBUAT. Dengan tindakan ini, ianya menyekat wakil rakyat untuk menyampaikan suara rakyat dalam memperbincangkan hal-hal rakyat.

6)Jika dilihat dalam sidang DUN Perak lagi dahsyat, sampai ada orang luar bole masuk dewan, lengkap dengan senjata api. Apakah tindakan kpd mereka...

7) Diharap speaker dapat bertindak dengan sifat berperikemanusiaan & hormat kpd individu.

8) Wakil rakyat yg turut dikenakan tindakan tersebut ialah :
- Nga Kor Ming (Taiping)
- Datuk Ngeh Koo Ham (Beruas)
- N. Gobalakrishnan (Padang Serai)
- Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena)
- Dr. Mohd. Hatta Ramli (Kuala Kerai)
- Dr. Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor)

1 comment:

  1. masuk dalam dewan pun buat apa tengok muka pengkhianat negara dan rakyat dari UMNO/BN. Elok minum kopi dan makan nasi lemak bersama rakyat.

    ReplyDelete

 

blogger templates | Make Money Online