Wednesday, July 8, 2009

Dimana peranan Malaysia dalam isu penganiayaan terhadap umat Islam di China


1) Sepertimana yg diketahui umum, beratus org Islam telah dianiaya di China... boleh lihat dari pelbagai surat khabar, media dll.

2) Dan juga, baru-baru nie PM Malaysia, Najib telah mengadakan kunjungan hormat kpd kerajaan China... Berdasarkan pernyataan Najib, kesan daripada pertemuan itu ialah telah wujudnya suatu ikatan yang kuat dalam pelbagai sektor.

3) Maka, apakah tindakan kerajaan Malaysia dalam isu penganiayaan umat Islam di China? Masih berbincang untuk tindakan? Masih menunggu masa yang sesuai? @ tidak ada sebarang tindakan? @ kerajaan Malaysia tidak boleh berbicara dalam isu berkenaan?

4) Kami sebagai pemuda PAS berasa terkilan & kesal jika pihak kerajaan masih berdiam diri dalam isu ini, sampai bila kita nk biarkan saudara seagama dengan kita dianiaya... Mereka juga mempunyai hak untuk meneruskan kehidupan dengan aman & sejahtera.

5) Kerajaan Malaysia perlu bertindak selaraskan dengan apa yang kita telah persetujui dalam pertemuan dulu, yangmana pihak kerajaan boleh melontarkan komen @ cadangan demi kebaikan semua pihak.


ETNIK Han China yang bersenjatakan kayu merempuh kawalan pasukan keselamatan
untuk menyerang kaum minoriti Islam Uighur di Urumqi, wilayah Xinjiang, China



Suasana di wilayah Xinjiang, China

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Make Money Online