Thursday, July 2, 2009

Pemuda UMNO Bukit Katil tunjuk samseng di pasar malam Melaka Baru

*** jam 10.30 pg --- Press Statement dari ADUN DAP & Pimpinan PAS... di Pejabat DAP Melaka.... Nanti maklumat terbaru bersama dengan video. Rakyat boleh meneliti bagaimana sikap para penyokong kepada pihak pembangkang.

Suasana tenang sebelum kejadian ganas pemuda Umno... ramai penduduk tempatan yg dtg mendaftar & mengucapkan terima kasih krn sanggup turun padang utk mendaftar pengundi baru.


4 ADUN DAP menunjukkan meja pendaftaran
yg telah dirosakkan oleh pemuda UMNO

1) Semalam pihak penolong pendaftar pemilih telah buka kaunter pendaftaran untuk para rakyat yg belom mendaftar sebagai pengundi di tapak pasar malam Taman Melaka Baru.

2) Pembukaan kaunter ini telah berjalan sejak kebelakangan ini, yg telah dikelolai oleh pihak DAP & PAS Melaka. Ianya bermula pada jam 6.15 ptg. Tanpa sebarang gangguan, malah mendapat sambutan yg hangat dari penduduk setempat.

3) Selepas 5 minit, kami mula open table... kami berbincang dgn pihak MBMB. Ada pihak yg tidak puas hati dgn pembukaan kaunter itu. Kononnya kami dtg dgn tujuan memancing undi, sedangkan ianya memudahkan rakyat mendaftar sebagai pengundi.

4) Bermula dari jam 6.45 ptg, sekumpulan manusia telah mula berkumpul di suatu sudut sambil memerhatikan kaunter kami dengan perasaan penuh kebencian & dendam... Ntah apa salah kami pun xtau... Tak ganggu kehidupan mereka pun... Kaunter kami dibuka dalam halaman rumah penduduk situ, yangmana telah diberi kebenaran untuk menggunakan ruang itu.



5) Jam 8.15 mlm, kami telah didatangi oleh insan yg menggelarkan dirinya sebagai KETUA PEMUDA UMNO PARLIMEN BUKIT KATIL (berkaca mata, baju hitam, seluar hitam)... Dengan nada yg tidak beradab, beliau meyuarakan perkara-perkara yg tidak disenangi oleh penduduk setempat, ygmana seperti ingin mencetuskan pergaduhan antara kaum. Memaki hamun polis... Menjerit-jerit... Menghina org lain... Perilakunya tidak seperti seorang ketua yg bagus utk diteladani.

6) Tepat jam 8.30 mlm, kumpulan samseng (pemuda UMNO) telah menggempurkan kaunter kami dengan tingkahlaku yg sangat ganas & liar..... Mengasak kami... Menendang kami... Memukul dengan cota... Kumpulan ini menpunyai kekuatan dalam 40 org yg terdiri daripada golongan muda, semangat mereka telah disemarakkan oleh ketua mereka tadi.

7) Dalam keadaan yg kelam-kabut itu, samseng UMNO telah menarik seorang remaja cina yg melihat pertengkaran itu. Remaja itu rebah dalam kumpulan samseng itu, dan dibelasah oleh 7 org pemuda.

8) Alhamdulillah... Pergaduhan itu dileraikan oleh SB... yg telah kelihatan dari ptg tadi lagi...

9) Pihak kami tidak berbuat sebarang serangan walaupun kami mampu... Pihak pimpinan PAS & DAP berjaya menenangkan para penyokong supaya tidak membalas sebarang serangan samseng itu. Jika nk diikutkan nafsu, sudah tentu kami pun boleh belasah mereka.... Tapi budaya belasah-membelasah bukanlah adab yg telah diajar dalam tarbiah Islam, dan sudah tentu ianya juga bukan adab sesama manusia ygmana ianya difahami oleh rakan DAP.

10) Penduduk setempat kecewa dengan tindakan samseng UMNO yg mengganggu sumber rezeki dari penjualan pasar malam itu. Terpaksa menutup kedai awal... Bahan jualan bersepah... Meja jualan pecah...

Keadaan kaunter pendaftaran yg telah dirosakkan oleh pemuda UMNO


Meja yg digunakan oleh pendaftar pemilih


Banting rosak akibat diterajang oleh samseng UMNO

Link ke BLOG DPPKBK :
Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil: Kronologi Peristiwa 'Keganasan' Pemuda Umno


No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Make Money Online