Saturday, May 1, 2010

Kenali GST secara ringkas...



1) Misalnya kita beli sebatang pen, harga dulu RM1 tapi sekarang kita bayar RM1.10.... Sepuluh sen itu sebabnya ada GST dan tuan kedai akan kutip sepuluh sen itu dan menjadi tanggunggjawabnya mengutip bagi pihak kerajaan sehingga 3 @ 4 bulan akan serahkan kpd kerajaan.

2) Berapa GST yg dikutip atas kenaikan beberapa % harga barang itu...? Disebalik ini, pengilang dan pengeksport akan menerima rebet daripada kerajaan, tetapi rebet tidak diberi kpd pengguna @ org yg membeli @ menggunakan perkhidmatan, rebet akan diberi kpd kumpulan-kumpulan pengimport @ pengeksport dan pengilang.

3) Jadi, mereka ini secara tidak langsung mendapat pendapatan yg lebih. Ini bermakna kerajaan melaksanakan GST tanpa melihat membebankan rakyat tetapi memberi satu kemudahan kpd pengilang, pengimport dan seangkatan dengannya untuk dapatkan rebet.

4) Orang ramai tidak dapat apa-apa, terpaksa bayar sahaja. Benda ini akan mendedahkan kita kpd satu elemen spekulasi @ mengambil kesempatan dan keuntungan lebih di kalangan masyarakat oleh penjual, pengilang, ataupun pengedar.

SILA LIHAT DI LINK INI,

GST: Untung @ Rugi


GST - Gagalkan Sebelum Terlambat...!!!

GST - Gagal Sudah Tentu... !!!

No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Make Money Online